Succesverhaal: Annemarie Vet
Via de cursus ‘Succesvol naar werk’ van het UWV, kwam Annemarie Vet begin 2019 in contact met De VerkeersAcademie. Ze besloot via de cursus te laten omscholen tot rijinstructeur.
Via de cursus van het UWV ‘Succesvol naar werk’ ben je voorgesteld aan De VerkeersAcademie om rijinstructeur te worden. Wat was je eerste reactie?
Heel positief! Ik kom zelf uit een totaal andere hoek, de groothandel industrie, en had tot op heden geen affiniteit met het beroep. Via deze cursus ben ik voorgesteld aan De VerkeersAcademie en heb ik gesproken met Irene Kramer over de opzet van de opleiding en het toekomstperspectief.
Je hebt de stap genomen. Wat haalde je over de streep?
Het menscontact. Ik heb een tijd lang met de gedachten rondgelopen om een nieuwe baan te zoeken binnen een sector waar ik meer kans van impact had op iemands leven. Dit balletje was al eerder gaan rollen, omdat ik inmiddels al 12 jaar lang vrijwilliger ben bij de hockeyvereniging in Hoorn voor het trainen van een team met mensen met een handicap.
Hoe heb je het hele traject ervaren bij De VerkeersAcademie?
Erg prettig. In maart 2019 ben ik begonnen met de klassikale opleiding tot rijinstructeur, waarbij ik twee keer in de week les had. Mijn vaste docent was Monique. Ze is erg vakkundig en bracht op een effectieve wijze de kennis over, waarbij ze vaak gebruik maakte van voorbeelden vanuit de praktijk.
Wat maakt je beroep als rijinstructeur de moeite waard?
Ik heb eindelijk het gevoel, dat ik als rijinstructeur een meerwaarde lever aan iemands leven. Ik vind het belangrijk om van mijn leerlingen een gedegen chauffeur te maken door een sterke vertrouwensband op te bouwen. Je hebt namelijk te maken met heel erg veel verschillende soorten leerlingen. Zo heb ik iemand met autisme, hoogbegaafdheid en iemand met faalangst. Ik krijg zo regelmatig een terugkoppeling van mijn leerlingen. Dat ze het bijvoorbeeld een hele fijne les vonden of dat ze het vertrouwen terug hebben gekregen achter het stuur. Dat zijn de momenten dat ik denk: Yes!
Wat neem je mee in je nieuwe beroep voor jezelf als persoon?
Dat ik een verantwoording meeneem in mijn functioneren. Ik kan zelf nog heel goed herinneren hoe ik mijn lessen heb ervaren 20 jaar geleden. Dat neem je mee voor de rest van je leven. Met die wetenschap zorg ik ervoor ,dat ik scherp blijf en een fijne sfeer creëer met mijn leerlingen.